Sól – największy (nie)przyjaciel


Nieprzyprawiona potrawa często zdaje nam się być zupełnie pozbawiona smaku i wręcz niezjadliwa. Opiekunkom osób starszych, według informacji Avoria.com.pl czasem szczególnie ciężko jest przekonać swoich podopiecznych, aby zjedli danie, które jest delikatniejsze w smaku. Na starość osłabiają nam się zmysły, a do tego przyzwyczajenia nabyte w młodości są niezwykle trudne do wyeliminowania w późniejszych latach życia. Czy wiesz jednak, jak negatywny wpływ może mieć używanie najpopularniejszej przyprawy na świecie? Mowa tu o soli, bez której ciężko jest sobie wyobrazić dzisiejszą kuchnię, a jednak określana jest nawet mianem “białego zabójcy”.

Sól a senior

WHO czyli Światowa Organizacja Zdrowia od lat bije na alarm w sprawie nadużycia soli. Znajduje się ona w większości przetworzonych produktów spożywczych, podobnie jest cukier. Organizacja ta zaleca dzienne spożycie soli nie przekraczające 5 gr, co jest równoznaczne ze spożyciem ok. jednej łyżeczki. Przeciętny człowiek zjada przy tym około trzy razy większą porcję soli!

Co powoduje zwiększone spożycie soli? Przede wszystkim znacząco obciąża układ krwionośny, przyczyniając się do rozwoju takich chorób jak: miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze. Oprócz tego może wpływać także na rozwój otyłości i cukrzycy typu II. Duże spożywanie soli przyczynia się do wypłukiwania wapnia przez nerki, co może powodować np. szybsze postępowanie osteoporozy. Wszystkie z tych chorób są bardzo groźne dla każdego z nas, stanowią jednak szczególne zagrożenie dla osób starszych, których organizm nie jest na tyle silny, by zapobiegać niszczącemu działaniu soli.

Sól znajduje się w wielu produktach spożywczych, dlatego warto unikać tych bardzo przetworzonych. Szczególnie pomocne może okazać się możliwe wyeliminowanie warzyw w puszkach, które najczęściej znajdują się w słonej zalewie. Oprócz tego cenną radą może być także solenie potrawy po jej całkowitym przyrządzeniu, jeśli oczywiście jest to możliwe. Pozwala to uniknąć przesolenia jej, a produkty gotowane bez użycia soli mają więcej charakterystycznych dla nich walorów smakowych. W diecie seniora nie powinno także brakować innych przypraw, szczególnie ziół, dzięki którym można zmniejszyć spożycie soli. Unikać należy jednak bardzo ostrych przypraw.

Ograniczenie soli może być dość trudnym zadaniem, szczególnie ze względu na pewne przyzwyczajenia w codziennym jadłospisie osoby starszej, jest jednak możliwe. Opiekunowie i opiekunki osób starszych powinni wziąć sobie tę radę do serca, nie tylko ze względu na zdrowie seniora, ale także swoje własne.

Powrót

Najnowsze artykuły

Pielęgnacja cery dojrzałej w okresie jesienno-zimowym

Seniorzy zazwyczaj mają skórę suchą, odwodnioną, bogatą w zmarszczki, rozciągniętą ze względu na przebyte choroby...

Czytaj całość

Obostrzenia i przepisy w Niemczech – jesień 2020

corona

WAŻNE! Szczegóły obostrzeń w życiu publicznym i wprowadzonych ograniczeń różnią się w zależności od kraju...

Czytaj całość

Jak przygotować Seniora do okresu jesienno-zimowego?

jesienne

Przedstawiamy kilka czynników, które rewelacyjnie wpływają na zdrowie psychiczne jak i fizyczne w okresie jesienno-zimowym. Dieta

Czytaj całość
Polecane wpisy

Lekomania – choroba czy uzależnienie? Jak sobie z nią radzić?

Senior latem – metody na przetrwanie upałów

Postanowienia noworoczne – masz już swoje?

postanowienia noworoczne blog avoria

Przesilenie wiosenne – z czego wynika?

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Avoria Sp z o.o. Agencja Opiekunek
Na tej stronie internetowej w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi stosowane są pliki cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Szczegółowe informacje w Polityce dot. Cookies.