Jakie składniki odżywcze powinny znaleźć się w diecie Seniora?

zupy

W każdym wieku ważne jest, aby dbać o to co się je. Jedzenie wpływa na działanie całego organizmu, funkcjonowanie narządów, dobre samopoczucie i przede wszystkim na nasze zdrowie. Każdy z nas potrzebuje zbilansowanej diety, który zapewni dobre funkcjonowanie organizmu i sprawi, że nie będziemy mieli zwiększonych dolegliwości. Poniżej przedstawiamy elementy dobrze dobranej diety dla osób starszych.

  1. Tłuszcz

Od zawsze wiadomo, że dieta seniora jest bogata w tłuszcz. Częsta niewiedza lub brak zwracania uwagi na to co się je, może doprowadzać do nadmiernego spożywania potraw w tłuszcze. Nie dotyczy to tzw. ‘zdrowych tłuszczów’ z rodziny omega-3, które działają ochronnie na układ krwionośny. Tutaj mała porada, aby Senior spożywał większą ilość ryb morskich i olejów roślinnych.

  1. Białko

Senior w pewnym wieku zaczyna mieć pewne problemy z trawieniem i wchłanianiem białka. Oczywiście zalecamy spożywanie białka pełnowartościowego, które zawarte jest głównie w chudym mięsie, rybach i w niskotłuszczowych produktach mlecznych.

  1. Węglowodany

Stanowią główne źródło energii Seniora w diecie. W głównej mierze powinny być to węglowodany złożone, zawarte w zbożach i warzywach. Z węglowodanami wiąże się również spożycie błonnika, którego osoby starsze nie mogą przekraczać 40g dziennie. Głównym źródłem błonnika są właśnie warzywa i owoce.  Źródła błonnika to także: produkty zbożowe, pełnozistarniste pieczywo razowe, graham, ryż brązowy, kasze (gryczana, jęczmienna).

  1. Witaminy

A, E i C są antyoksydantami. Chronią organizm przed wolnymi rodnikami, które uszkadzają komórki. Należy zwrócić szczególną uwagę na występowanie tych witamin w diecie, gdyż niedobory zwiększają ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów i zaćmy. Witamina D, to najczęstszy niedobór w przypadku Seniorów (maleje zdolność wytwarzania tej witaminy), podobnie jest z kwasem foliowym i z witaminami z grupy B.

  1. Woda

Woda spełnia szereg funkcji w naszym organizmie. Jej głównym zadaniem jest utrzymywanie temperatury ciała na stałym, korzystnym dla jego funkcjonowania, poziomie. Istotną rolą wody jest także usuwanie toksyn i wszelkich szkodliwych substancji z organizmu.

Powrót

Najnowsze artykuły

Jak spać..?

Problemy ze snem wydają się być błahe, dopóki same nas nie dopadną. Podkrążone i sine...

Czytaj całość

Czy demencja i Alzheimer to to samo?

Choroba Alzheimera wynika z demencji i otępienia. Jest przykładem choroby, której podłożem jest demencja, ale...

Czytaj całość
Polecane wpisy

Senior podczas upałów i wysokich temperatur – zbiór informacji

dieta

Przeziębienie u osoby starszej

Opiekunka, a język niemiecki – jak sprostać wyzwaniu?

Jakie kroki należy podjąć podczas ucieczki Seniora?

pielęgnacja
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Avoria Sp z o.o. Agencja Opiekunek
Na tej stronie internetowej w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi stosowane są pliki cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Szczegółowe informacje w Polityce dot. Cookies.