Skuteczna rozmowa z Seniorem

Rozmowa to ważny element budujący relacje pomiędzy Podopiecznym a Opiekunami. Wiek Seniora może mieć znaczący wpływ na czystość przepływu informacji oraz na sposób jej przekazywania. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów jak sprawić, by nie występowały między Wami szumy komunikacyjne i by dwie strony zrozumiały się bez zakłóceń.
- Po pierwsze wyrozumiałość
Jest to bardzo ważna cecha podczas rozmowy z naszymi Podopiecznymi. Niejednokrotnie zdarza się, że mają oni problemy z mową, słuchem czy ogólną komunikacją i rozumieniem. Potrzeba wiele czasu i cierpliwości do tego, by zrozumieć Pacjenta. Oni również zdarzają się być osobami niecierpliwymi i to powoduje problem w możliwości przekazania tego, co chcą nam zakomunikować.
2. Zaangażowanie i szacunek do rozmówcy
Kolejną ważną cechą jest zaangażowanie odbiorcy w rozmowę. Jeśli Podopieczny chce nam przekazać, że odczuwa jakiś dyskomfort lub ma z czymś problem, nie należy tego bagatelizować. Mimo faktu, iż przekaz jest nieczysty należy zastanowić się, czy to co zakomunikował Pacjent nie stworzy większego problemu w dalszej przyszłości. Liczy się reakcja na zażalenia i problem. Z czym wiąże się również szacunek. Jeśli Opiekun lub Opiekunka podejdą poważnie do sytuacji i nie zbagatelizują problemu, Podopieczny obdarzy ich większym zaufaniem i relacja pomiędzy nimi na pewno się zacieśni.
3. Pamiętajmy, by nie zaprzyjaźniać się z Seniorem na siłę. Dajmy mu czas, żeby lepiej nas poznał. Rozmawiajmy z nim. Uczmy się tej znajomości. Obdarzając go dużym szacunkiem i zainteresowaniem, spowodujemy, że nabierze on zaufania do nowo poznanej osoby i będzie wiedział, że może liczyć na nas w każdej sytuacji i zawsze poprosić o pomoc.
4. Przyznaj się do błędu. Nie zawsze komunikacja z Seniorem jest prosta i czysta. Powstają szumy komunikacyjne, które zakłócają nam przekaz. Jeśli czegoś nie zrozumieliście lub po prostu zapomnieliście. Nie walczcie z tym. Przyznajcie się do błędu. Senior w tym momencie też zdobędzie u was większe zaufanie, bo zauważy, że ma coś do powiedzenia w tej relacji i, że nie jesteście nad nim.
5. Jako aspekt priorytetowy miej zawsze na uwadze dobro Seniora. To on jest najważniejszy w całej tej sytuacji.
Najnowsze artykuły
Agresja – czym jest i jak na nią reagować?
Czy agresja to tylko zbiór celowych działań, które mają na celu wyrządzenie komuś krzywdy? W...
Czytaj całośćTematy do rozmowy, czyli o czym rozmawiać z Seniorem
Rozmowa to ważny element budujący relacje pomiędzy Podopiecznym a Opiekunką. Czystość przepływu informacji oraz jej...
Czytaj całośćKondolencje po niemiecku – sprawdź, jak je złożyć
Składanie kondolencji rodzinie Podopiecznego nie jest prostym przeżyciem dla Opiekunki. Żegnamy kogoś, z kim dane...
Czytaj całość